Zasady oceniania egzaminu ósmoklasisty z angielskiego

with 74 komentarze

Podstawową kwestią, o której warto pamiętać jest to, że nie ma progu zaliczenia. Czyli mówiąc innymi słowy, egzaminu nie można nie zdać, teoretycznie nawet otrzymując 0 punktów. Jednak jego wynik zdecyduje o przyjęciu do wymarzonej szkoły średniej. Dlatego warto walczyć o jak najlepszy wynik.

Oto krótkie podsumowanie, jak będzie oceniana praca uczniów z języka obcego nowożytnego.

Czy wymagana jest 100% poprawność?

Wszystkie zadania zamknięte będą oceniane według klucza i można za nie uzyskać 1 lub 0 punktów. Tutaj mamy sytuację zero- jedynkową, albo wybraliśmy dobry wariant odpowiedzi albo zły.

Zadania otwarte zaś można podzielić na takie, które wymagają niemalże 100% poprawności i takie, gdzie tego wymogu nie ma.
W przypadku zadania otwartego dotyczacego środków językowych wymagana jest praktycznie pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna odpowiedzi. Jedyne odstępstwo dotyczy pisowni wielką lub małą literą.
Jeśli chodzi o zadania otwarte ze słuchu, dotyczące funkcji językowych oraz wypowiedzi pisemnych nie jest wymagana absolutna poprawność. Błędy językowe lub ortograficzne są dopuszczalne, ale nie poważne. Nie do zaakceptowania są potknięcia ucznia, które zmieniają znaczenie słów – np literówka meet (spotykać) i meat (mięso). Niedopuszczalne są także odpowiedzi wieloznaczne, zapisy fonetyczne, odpowiedzi nielogiczne i niespójne. Uczeń nie może też pozostawić dwóch odpowiedzi do wyboru, w takiej sytuacji, nawet gdy jeden wariant będzie poprawny – odpowiedź nie zostanie uznana.

Warto zwrócić na uwagę na niepoprawne dopiski – nawet gdy odpowiedź jest właściwa, a pojawi się błędny dopisek, ryzykujemy utrate punktu. W nowym typie zadania, który pojawi się na egzaminie ósmoklasisty, a więc mediacji,  pamiętać należy o odpowiednim języku, w którym należy udzielić odpowiedzi. Jeśli w poleceniu uczeń miał napisać odpowiedź po polsku, a napisał poprawnie, sensownie, logicznie, ale po angielsku – punktu nie otrzyma.

 

Ocenianie wypowiedzi pisemnej

W przypadku tzw. wypracowania brane będą pod uwagę cztery kryteria:

  • treść – maks. 4 punkty
  • spójność i logika – maks. 2 punkty
  • zakres środków językowych – maks. 2 punkty
  • poprawność językowa – maks. 2 punkty.

Łącznie za pracę pisemną uczeń może uzyskać 10 punktów. Warto wiedzieć, że jeśli za treść uczeń dostanie 0 punktów, to za inne kryteria też otrzyma 0 punktów. Czyli inaczej mówiąc praca, która jest poprawna językowo, z bogatym słownictwem, ale zupełnie nie na temat – to zero z tej części egzaminu.

Jeśli natomiast egzaminator przyzna 1 punkt za treść, to w pozostałych kryteriach maksymalnie przyzna także 1 punkt. W pozostałych przypadkach maksima określone są jak powyżej.

W ocenie treści uwzględnia się, do ilu punktów polecenia uczeń się odniósł oraz ile z nich rozwinął.

I tak:

  • gdy odniósł się do wszystkich 3, ale żadnego nie rozwinął – 1 pkt
  • gdy odniósł się do wszystkich 3, za każde rozwinięte zagadnienie dostaje dodatkowo po 1 pkt, czyli maksymalnie 4 pkt w tym kryterium
  • gdy odniósł się do 2, a nie rozwinął żadnego lub tylko jeden – 1 pkt
  • gdy odniósł się do 2 i je rozwinął – 2 pkt
  • gdy odniósł się do 1 i go nie rozwinął – 0 pkt
  • gdy odniósł się do 1 i go rozwinął – 1 pkt

Ważny jest także limit słów. Praca, która będzie miała 40 słów i mniej będzie oceniona wyłącznie za treść, w pozostałych kryteriach uczeń otrzyma 0 punktów.

W przypadku treści wulgarnych, obraźliwych lub propagujących postępowanie niezgodne z prawem – ocena będzie podlegała indywidualnej decyzji komisji.

Kiedy praca nie podlega ocenie?

  • gdy jest nieczytelna
  • gdy jest całkowicie niezgodna z poleceniem
  • gdy jest napisana fonetycznie
  • gdy jest odtworzona z podręcznika lub innego źródła.

Po więcej szczegółów warto zajrzeć do informatora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

 

 

 

74 Odpowiedzi

  1. Ola
    | Odpowiedz

    Mam pytanie, jeżeli napisałam o 25 słów za dużo na e-mailu, to czy zostaną odjęte mi punkty?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Nie 🙂 proszę się nie martwić. Egzaminator liczy słowa, jeśli ma podejrzenie, że praca jest za krótka. W drugą stronę ryzykujecie tylko tym, że w dłuższej pracy można popełnić więcej błędów 🙂 Pozdrawiam

      • j
        | Odpowiedz

        Bzdura. Za 25slow egz tylko treść sprawdza. Można więc max zdobyć 4 pkt na 10.
        Im więcej tym lepiej.
        Przy długiej pracy przymyka się oko na błędy. Mądrej pracy

        • edusteps
          | Odpowiedz

          Proszę z uwagą przeczytać pytanie Oli. Napisała 25 słów za dużo, a nie 25 słów w ogóle. Co do komentarza o przymykaniu oka na błędy- nie ma takiej praktyki wśród egzaminatorów. Każdy błąd jest zaznaczany i przy dłuższej pracy ilość błędów ma znaczenie podczas oceny poprawności, tak samo jak w krótszej. Nie możemy jako egzaminatorzy przymykać oka, to byłoby nieprofesjonalne. Pozdrawiam

    • Kinga
      | Odpowiedz

      Nie, można napisać ile się chce słów, nawet powyżej tysiąca

  2. Ania
    | Odpowiedz

    Mam pytanie jeżeli dałam w zadaniu 6 w przykładzie 2 : I dont know to zaliczą?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Aniu, niestety ta odpowiedź w tym zadaniu jest niepoprawna. Oczekiwaną odpowiedzią było :I have no idea./I have no clue.

      Dodam na pocieszenie, że było to zadanie, które w tegorocznej edycji egzaminu poszło większości ósmoklasistów najsłabiej. W sprawdzanych przeze mnie pracach może 10 procent uczniów odpowiedziało zgodnie z oczekiwaniami autorów testu.

      Pozdrawiam

    • Beata
      | Odpowiedz

      Jak ocenić pracę jeśli zamiast czasu przyszłego uczeń napisał wszystko w czasie teraźniejszym?
      Mail jest na temat, spójność jest. Tylko nie ten czas……

      • edusteps
        | Odpowiedz

        Realizację takiego podpunktu oceniamy o poziom niżej, czyli z “rozwinął” na “odniósł się”, zaś z “odniósł się” na “nieodniósł się”.

  3. Joanna
    | Odpowiedz

    Jeśli nie ma akapitów to odejmuje się punkty?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Zasadniczo nie ma takich wytycznych, żeby obniżać ocenę za brak akapitu. Jednak należy pamiętać, że w ocenie uwzlęgnia się spójność i logikę wypowiedzi, a akapity czasami pozwalają wyznaczyć pewne myśli naszego wypracowania. Jeśli praca jest na tyle zagmatwana, że zaburza to spójność i nie wiadomo, do czego odnosi się dane zdanie, wtedy w tym zakresie ocena może być obniżona.
      Pozdrawiam

  4. Pola
    | Odpowiedz

    A co jeśli nie zastosuje się wytycznych odnośnie formy wypowiedzi pisemnej, czyli np. jest ogłoszenie a ja napiszę wpis na blogu i zawrę i rozwinę wszystkie informację z podpunktów

    • edusteps
      | Odpowiedz

      W ocenie pracy pisemnej na egzaminie ósmoklasisty nie ma odrębnej punktacji za formę wypowiedzi. Taka sytuacja jest np w writingu na maturze rozszerzonej. Co jednak zrobi egzaminator, jeśli zdarzy się taka sytuacja jak opisujesz? W kryterium treści w zasadzie postawi Ci maksimum, skoro wszystkie punkty są rozwinięte. Jest jednak jedno “ale”. Te fragmenty, które egzaminator uzna za zupełnie na inny temat, czyli np zdania wskazujące na to, że jest to wpis na blogu, a nie ogłoszenie, otoczy kołem i nie będzie ich brał pod uwagę zarówno w liczeniu słów, jak i w ocenie zakresu środków językowych i ich poprawności. Teoretycznie więc jest możliwa sytuacja, w której te zdania wpłyną na ilość słów i będzie ona niewystarczająca do pełnej oceny pracy, wówczas egzaminator oceni ją tylko w kryterium treści, czyli maksymalnie będzie można otrzymać 4 punkty za całe wypracowanie.

      Osobiście uważam, że przygotowany uczeń nie powinien popełnić takiego błędu, gdyż początek wypowiedzi jest podany i to on w zasadzie wskazuje, z jaką formą wypowiedzi mamy do czynienia.

      Dziękuję za ciekawe pytanie i pozdrawiam

      • Iga
        | Odpowiedz

        A co jeśli podpisze się imieniem na koniec ?

        • edusteps
          | Odpowiedz

          Zostanie to potraktowane jako fikcyjne imię i nie wpłynie na końcową ocenę. Chociaż co do zasady powinno się podpisać XYZ. Pozdrawiam

    • Kinga
      | Odpowiedz

      Nie obniżą ci punktów, bo tak naprawdę nie mogą tego zrobić, gdyż nie jest nigdzie zawarta wiadomość o formie w jakiej powinna być napisana wypowiedź. Także można pisać w jakiej formie tak naprawdę nam odpowiada.

  5. Julia
    | Odpowiedz

    Dzień dobry,
    czy jeśli uczeń napisze za mało słów, praca będzie wgl sprawdzana?

    Dziękuję za odpowiedź

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Sprawdzając pracę pisemną nie liczymy za każdym razem ilości słów, jednak kiedy “na oko” widać, że nie spełnia ona tego kryterium, egzaminator ma obowiązek przeliczenia słów w wypowiedzi. Jeśli są one poniżej zakładanego minimum, przyznaje się punkty tylko w kryterium treści – czyli od 0 do 4. Najczęściej jednak w takiej bardzo krótkiej pracy nie da się odnieść, czy tym bardziej rozwinąć wszystkich punktów polecenia. Gdyby to się jednak jakimś cudem udało, to maksymalnie uczeń może liczyć na 4 punkty, gdyż w pozostałych kryteriach dostanie zero punktów.

      Dziękuję za ciekawe pytanie i pozdrawiam

  6. Małgorzata
    | Odpowiedz

    Czy zasada mówiąca, że uczeń, który w kryterium treści otrzymał 1 punkt, w pozostałych kryteriach może otrzymać maksymalnie jeden punkt oznacza, że może otrzymać: 1 za treść, 1 za spójność, 1 za poprawność, 1 za bogactwo? Czy raczej: 1 za treść i 1 za dowolną z tych trzech pozostałych i tyle, czyli MAX 2 punkty za całość? Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    • edusteps
      | Odpowiedz

      W przypadku gdy uczeń otrzyma jeden punkt za treść, może otrzymać po jednym punkcie w pozostałych kryteriach, czyli maksymalnie może zdobyć 4 punkty za całą wypowiedź pisemną. Pozdrawiam serdecznie

  7. Renata
    | Odpowiedz

    Dzień dobry,
    co w przypadku, gdy znacznie przekroczy się liczbę słów, np napiszę ok. 200 ?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      W przypadku przekroczenia limitu słów w zasadzie nie ma sankcji. Egzaminator doczyta pracę do końca i oceni według kryteriów treści, poprawności, zakresu oraz spójności i logiki. Jednak warto trzymać się w miarę górnej granicy. Jest ona podana nieprzypadkowo – zwyczajnie realizacja oczekiwanych treści może odbyć się w ramach krótszej, zwięzłej pracy. Liczy się przekazanie treści. Co więcej, w bardzo długiej pracy można popełnić więcej błędów ortograficznych, gramatycznych czy logicznych.
      Po co to robić? Za długą pracę nie dostanie się dodatkowych punktów, a ryzykuje się potknięcie. Myślę, że najważniejsze to zgrabnie trzymać się treści, skupiając się na rozwinięciu każdej kropki, dbając o poprawność gramatyczną oraz bogactwo języka (np dodając przymiotniki, przysłówki, stosując idiomy, bardziej zaawansowane struktury językowe, unikając powtórzeń itp). Krótszą pracę na temat lepiej się czyta niż elaborat. Zachęcam do pisania takich prac.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za pytanie.

  8. Nadia
    | Odpowiedz

    Mam pytanie czy licząc słowa na egzaminie liczy się z tym rozpoczęciem,które jest podane czy bez niego?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Nadio, egzaminator bierze pod uwagę tylko to, co napisze uczeń. Wstęp podany w poleceniu nie wlicza się do limitu słów. Ważne jednak, żeby praca była logiczną kontynuacją wstępu, czyli nie można go pominąć planując swoją wypowiedź. Jeśli zaczniemy pracę ignorując wstęp, ryzykujemy, że pojawi się błąd w spójności i logice wypowiedzi.
      Pozdrawiam

  9. Tosia
    | Odpowiedz

    Czy jak podpisze swoją prace, a reszta będzie bezbłędna to dostanę 0 punktowa ?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Praca egzaminacyjna powinna być anonimowa. Egzaminator dostaje losowo wybrane koperty, więc nawet podpisana praca nie będzie sprawdzona przez nikogo znajomego, gdyż prace sprawdzane są w różnych częściach kraju. Najczęściej egzaminator potraktuje podpis jako fikcyjne imię i nazwisko. Jednak w razie wątpliowści egzaminator zwraca się do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i ta podejmuje decyzję, co należy zrobić z pracą. Dlatego warto stosować się do zasad kodowania prac oraz tego, że prace pisemne podpisujemy XYZ. Pozdrawiam i powodzenia na egzaminie.

  10. Magda
    | Odpowiedz

    Mam pytanie, czy jeśli w tzw. “czystopisie” naniosłam liczne poprawki to czy egzaminator uzna moją pracę?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Egzaminator sprawdza czystopis. Oczywiście uwzględnia poprawki naniesione przez ucznia. Jednak jeśli praca jest niezrozumiała czy nieczytelna, może mieć to wpływ na ocenę zadania. Wyraźne przekreślenie błędu i poprawienie go nie ma wpływu na ogólne zrozumienie treści, jednak wiele skreśleń czy różnego rodzaju “mazai” może to utrudnić.
      Jeśli wypowiedź jest nieczytelna, egzaminator wpisuje adnotację pod pracą, że praca jest w całości nieczytelna i uczeń otrzyma 0 punktów w każdym kryterium. Czyli reasumując – drobne skreślenia czy poprawki nie zaburzające zrozumienia pracy, nie mają wpływu, zaś nieczytelna praca (także wynikająca z zapisu liter) może oznaczać zero punktów.
      Macie do dyspozycji brudnopis, w którym można napisać pracę lub stworzyć sobie plan wypracowania. Jeśli nawet nie zdążycie przepisać brudnopisu, ale skreślicie słowo “brudnopis” i napiszecie “czystopis”, to taka praca zostanie sprawdzona.

      Pozdrawiam i powodzenia na egzaminie

  11. Ada
    | Odpowiedz

    Dzień dobry. Czy w przypadku zadania ze słuchu (znajomość środków językowych), gdy uczeń popełni błąd (pisownia łączna/rozłączna) jest to odpowiedź akceptowalna czy już nie? Na przykład: toy car (toycar), teddy bear ( teddybear).

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      W przypadku zadań na znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność ortograficzna i gramatyczna. Odstępstwo od tej reguły dotyczy tylko zapisu wielką i małą literą, czyli np “i live in poland” zamiast “I live in Poland”. W podanym przez Ciebie przypadku, odpowiedź jest niepoprawna.

      Pozdrawiam i trzymam kciuki za 100% na egzaminie

  12. Daria
    | Odpowiedz

    mam pytanie, jeśli napsialam maila na około 100 słów ale wzięłam kilka słów w nawias po polsku- (w ten sposób) praca odrazu jest oceniona na 0 pkt czy mam szanse na jakiś pt?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      W ilości słów uwzględnia się wyrazy w języku innym niz język egzaminu. Słowa po polsku będą podkreślone i uznane jako błąd jezykowy oprócz tego będą zaznaczone jako błąd w spójności. Z pewnością taki zabieg, który opisujesz wpłynie na obniżenie noty, np za poprawność czy spójność, jednak, o ile praca w pozostałym zakresie jest poprawna i na temat, nie powinno być 0 punktów.

      Dlatego należy pamiętać, że wszystkie słowa podane w obcym języku innym niż angielski, powinny być objaśnione, np I watch “Na Wspólnej” potrzebuje dookreślenia np a TV series “Na Wspólnej”. Wówczas nie będzie błędu ani językowego, ani w spójności i logice.

      Pozdrawiam i dziękuję za ciekawe pytanie

  13. Bartek
    | Odpowiedz

    Czy jezeli uzyłem w opowiadaniu słow zaporzyczonych z odmiany Angielskiego Amerykańskiego to czy bede za to – pkt

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Użycie innej niż brytyjska odmiany języka nie jest błędem. Nie będzie za to ujemnych punktów. Dziękuję za pytanie i powodzenia na egzaminie.

  14. Marzena
    | Odpowiedz

    Czy jeśli uczeń za zakres środków językowych w pracy pisemnej otrzymał 1 pkt ,to za poprawność środków jęz. może otrzymać 2 pkt? Czy maksymalnie może otrzymać 1 pkt. Proszę o pomoc.

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Punktacja za zakres środków językowych i poprawność są odrębnymi kategoriami i nie zależą od siebie. Zakres środków obejmuje zróżnicowanie środków leksyklano-gramatycznych na poziomie A2+ (zakres programowy szkoły podstawowej). Należy unikać strukur wysoce pospolitych. Warto postarać się o kilka precyzyjnych sformułowań. Zaś w ocenie poprawności językowej bierzemy pod uwagę ilość błędów, jakie piszący popełnił. Mogą to być błędy gramatyczne, językowe czy ortograficzne. Ważne jest też, jak te błędy wpływają na rozumienie przez czytającego całej wypowiedzi.
      Można więc wyobrazić sobie pracę bogatą językowo, jednak zawierającą sporo błędów np ortograficznych – czyli piszący może otrzymać 2 punkty za zakres i 1 punkt za poprawność.
      Jest też inna opcja – praca jest uboższa językowo, napisana prostym językiem, bez precyzyjnych sformułowań, jednak jest praktycznie bezbłędna – tu będzie punktacja odwrotna – 1 punkt za zakres, 2 punkty za poprawność.

      Należy pamiętać, że gdyby egzaminator ocenił treść na 1 punkt, to w pozostałych kryteriach, w tym także za zakres i poprawność, nie może postawić więcej niż 1 punkt.

      Dziękuję za ciekawe pytanie.

  15. Ewelina
    | Odpowiedz

    Czy jeśli w odpowiedzi do zadania typu transformacja brakuje przedimka (tj. “have good time” zamiast “have a good time”) to uczeń dostanie 0 czy 1 punkt?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Ewelino,

      w przypadku zadań oceniających znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna. W opisanym przez Ciebie przypadku niestety uczeń dostanie 0 punktów.

  16. Madzia
    | Odpowiedz

    Mam pytanie, ile maksymalnie błędów językowych można mieć w pracy, żeby i tak uzyskać maksymalną liczbę punktów?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Magdo, żeby praca uzyskała 2 punkty w zakresie poprawności błędy powinny być nieliczne i takie, które nie zakłócają komunikacji. Określenie nieliczne oznacza co innego w długiej pracy, a co innego w bardzo krótkiej. Liczy się też kaliber błędu – wstawienie nieodpowiedniego przedimka jest drobną usterką, zaś np nieprawna forma czasownika, która zmienia sens zdania to już błąd znaczący. W pracy przeciętnej długości 2-3 błędy językowe nie powinny zaważyć o punktacji w tym zakresie.

      Powodzenia na egzaminie.

  17. Karol
    | Odpowiedz

    Mam pytanie odnośnie liczenia słów, czy przedimki się wliczają do punktacji?

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Przedimki to też słowa, więc wliczają się 🙂 Pozdrawiam

  18. Monik
    | Odpowiedz

    Czy jak nie napisałam xyz to odejmą mi punkty ?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Nie, nie będzie z tym kłopotu. Pozdrawiam

  19. Kuba
    | Odpowiedz

    Czy jeśli się nie podpisałem odejmą mi jakieś punkty?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Nie, punkty nie będą odjęte.

  20. Ania
    | Odpowiedz

    Jak oceniać dzieci z dysfunkcjami, ile błędów mogą zrobić w długiej wypowiedzi pisemnej? Czy może w przypadku dzieci z dyslekcją, dysgrafią czy dysortografią błędy nie mają znaczenia?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      W przypadku dzieci z wymienionymi dysfunkcjami nie uwzględnia się tylko błędów ortograficznych. Należy pamiętać, że błąd ortograficzny zmieniający znaczenie wyrazu traktowany jest jako językowy i jest uwzględniamy, np nie weźmiemy pod uwagę błędu “kiczen” (kitchen), ale już słowo “tree” mające znaczyć 3, czyli three jest błędem.

      Podobna ilość błędów językowych czy w spójności i logice w pracy ucznia z dysfunkcją i bez niej (przy założeniu braku błedów ortograficznych u tegoż) oznacza taką samą punktację końcową obu uczniów.

  21. Aga
    | Odpowiedz

    Czy ‘I’m’ jest nadal liczone jako jedno słowo w wypowiedzi pisemnej?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Tak, formy skrócone są liczone jako jedno słowo.

  22. Weronika
    | Odpowiedz

    Mam pytanie odnoście liczenia słów. Czy przeczenia takie jak np didn’t, isn’t liczą się jako dwa słowa czy jako jedno?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Weroniko, formy skrócone są liczone jako jedno słowo. Pozdrawiam

  23. Hela
    | Odpowiedz

    Mam pytanie, bo w poleceniu było napisane że koleżanka przyjechała do ciebie do Polski, a ja napisałam że mieszkam w vancouver, wyzerowali by mi pracę za to?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Helu,
      taki błąd jest błędem w spójności. Egzaminator podkreśli to falistą linią. Jednak jeśli realizujesz wszystkie punkty wypowiedzi zgodnie z poleceniem, to ten jeden błąd nie powinien wpłynąć na ogólną punktację, nawet w kryterium spójność i logika. Pozdrawiam

  24. Zosia
    | Odpowiedz

    Czy można zmienić początek wypowiedzi ? Zawsze jest podany , ale uczniowie często chca zacząć inaczej .

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Będzie to potraktowane jako błąd w spójności i logice.

  25. ilona
    | Odpowiedz

    A co z czasami jak napisze w innym czasie

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Generalnie jeśli realizujesz podpunkt polecenia, ale komunikacja jest zaburzona np. w wyniku użycia innego czasu, to ocenę tego podpunktu wypowiedzi zniża się o jeden, czyli z “rozwinął” na “odniósł się”, a z “odniósł się” na “nieodniósł się”. Pozdrawiam

  26. Dawid
    | Odpowiedz

    Jeśli się nie pod podpisałem to zostaną mi odjęte punkty?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Nie, proszę się nie martwić. Pozdrawiam

  27. Ola
    | Odpowiedz

    Dzień dobry, co w przypadku jeżeli pod koniec pracy pisemnej uczeń nie podpisze się “xyz”? Nie chodzi tu o podpisanie się imieniem, a po prostu zapomnieniem o tej części maila.

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Nie będzie to brane pod uwagę.

  28. Kasia
    | Odpowiedz

    Czy jeśli napisałam e-mail na około 30 słów a ze stresu nie podpisałam się na końcu to ile maksymalnie mogę zdobyć punktów?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Brak podpisu to nie wielki problem, natomiast 30słów już tak, wówczas egzaminator oceni pracę tylko w kryterium treści. Pozdrawiam

  29. Zosia
    | Odpowiedz

    Czy jeżeli w pytaniu ze słuchu napisałam usłyszaną liczbę (poprawną), ale nie słownie tylko cyframi to czy zostanie mi zaliczona ta odpowiedź?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Zosiu, zadanie ze słuchu ma na celu sprawdzenie tego, czy rozumiesz. Cyfra poprawna pokazuje, że dobrze zrozumiałaś nagranie. Gratuluję.

  30. Łukasz
    | Odpowiedz

    A jak napisałem plaża przez rz bo mi się coś pokręciło to odejma mi punkt ?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Błędy w języku polskim są dopuszczalne, jeśli nie zakłócają rozumienia odpowiedzi. W Twoim wypadku zamiana “plaży” na “plarzę” nie oznacza innego słowa. Ale gdybyśmy np wzięli słowo “ważyć” i “warzyć” to byłoby gorzej, bo te dwa słowa różnią się wprawdzie literą ż/rz, ale z każdą z tych liter tworzą inne, różne znaczeniowo słowa (ważyć 100kg i warzyć piwo w beczce). Stąd, możesz spać spokojnie, Łukaszu. 🙂 Ale plażę po polsku pisz już bezbłędnie 🙂

  31. Hania
    | Odpowiedz

    Czy za błąd typu plaża przez rz bedzie odejmowany punkt jakoś mi się pomieszało w głowie i nie wiem czy mam się martwić :c

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Haniu, odpowiedziałam na podobne pytanie Łukaszowi. W tym wypadku nie musisz się martwić, ale staraj się pisać plaża przez ż 🙂 Pozdrawiam

  32. Alan
    | Odpowiedz

    Czy zakończenie naprzykład “I`m waiting for your e-mail”. będzie liczone do słów?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Tak, jest to część Twojej wypowiedzi.

  33. vanessa
    | Odpowiedz

    ile odejmą mi punktów jeśli się nie podpisałam
    w e-mailu?

    • edusteps
      | Odpowiedz

      Nie jest to problemem, nic nie zostanie odjęte, jeśli pozostałe kryteria są spełnione. Pozdrawiam

Zostaw Komentarz